Kytkin / osat Moottoripyörän varaosia
Kytkin / osat — Top moottoripyörämerkit
Moottoripyörän kytkin siirtää vääntömomentin moottorista vaihteistoon. Se takaa sulavan vaihteiden vaihdon, kun ajoneuvon nopeutta muutetaan.
Moottoripyörän kytkinten tyypit:
- Märkä. Useimmissa katumoottoripyörissä on märkäkytkin. Järjestelmässä sisällä on voiteluaine. Se takaa jouhevan ja vakaan vaihteiden vaihtamisen sekä suojaa yksikön elementtejä ylikuumenemiselta. Tällaisen järjestelmän huono puoli on se, että se vaatii ajoittaista huoltoa. Etenkin vaihdelaatikon suodattimet ja vaihteistoöljy on vaihdettava säännöllisesti. Yksikön käyttöikä on yli 100 000 km.
- Kuiva. Tällaista kytkintä käytetään pääasiassa kilpamoottoripyörissä, ja se on vähemmän yleinen katumoottoripyörissä. Vaihteet vaihtuvat nopeasti ja tarkasti korkean kitkatason takia. Tällainen suuri muutos nopeudessa voi tuntua epämukavalta aloittelevalle moottoripyöräkuskille. Kytkimen huonoihin puoliin kuuluu osien altius ylikuumenemiselle ja hankauskuluminen. Yksikön käyttöikä on noin 90 000–100 000 km.
Moottoripyörän kytkimen tärkeimmät osat:
- Kori. Se takaa, että järjestelmän komponentit ovat oikein tasattu ja että kosketus on luotettava.
- Levyt. Järjestelmässä on useita seuraavan tyyppisiä vaihtoelementtejä:
- Teräs. Nämä ovat sileitä levyjä, joissa on sisällä korvakkeet.
- Kitka. Näissä korvakkeet ovat ulkopuolella ja päällyste on hankaavaa materiaalia kitkan aikaansaamiseksi.
- Jouset. Nämä takaavat tasaisen paineen teräksisten levyjen ja kitkalevyjen välille.
- Tiivisteet. Nämä tiivistävät kokoonpanon ja ehkäisevät hankaavien hiukkasten pääsyn sisälle.
- Jalustat. Näihin kuuluu rullalaakerit, jotka kiinnittävät yksikön vaihdelaatikon tuloakseliin.
Voit ostaa moottoripyörän kytkinsarjan verkosta. Siihen voi sisältyä kaikki yksikön osat tai vain jouset tai kitkalevyt.
Viat: syyt ja merkit
- Levyjen kuluminen. Tämän saattaa aiheuttaa pyörän vääränlainen käyttö. Huonontunut dynamiikka kierroslukemien keskivaiheilla on merkki tästä. Lisäksi moottoripyörä, jossa moottori on käynnissä, voi alkaa liikkua, vaikka kytkin on vedetty täysin sisään.
- Jousista tulee joustavampia. Näin käy, kun metalli väsyy. Tällöin vaihteisto toimii ajoittain.
- Jumissa olevat kytkinlevyt. Näin käy, kun ajoneuvo jätetään kylmään tilaan pitkäksi ajaksi. Tällaisen vian yhteydessä kytkintä ei voida vapauttaa kokonaan Jos et voi eliminoida vikaa painamalla vastaavaa vipua useita kertoja, uusi yksikkö täytyy asentaa.
Vinkkejä moottoripyörän kytkimen huoltoon ja vaihtamiseen
- On suositeltavaa vaihtaa yksikkö korjaamolla. Kytkimen vaihtaminen on työläs toimenpide, joka vaatii erikoistaitoja. Erityisesti kaapelia tarvitsee säätää.
- Kun uudet järjestelmän osat asennetaan, on tärkeää tarkistaa tiivisteet ja jalustat. Jalustat kiristetään tietyllä vääntömomentilla, jonka moottoripyörän valmistaja ilmoittaa.
- Pyörää, jossa on viallinen kytkin, ei saa käyttää. Tämä saattaa johtaa moottorin voitelujärjestelmän saastumiseen ja moottorivikaan.
AUTODOC: vain korkealaatuisia moottoripyörän varaosia
Verkkokaupassamme on usein tarjouksia, jotka auttavat ostamaan moottoripyörän kytkimen sekä muita varaosia edullisimmilla hinnoilla. Tule AUTODOC-sivun asiakkaaksi ja aloita säästäminen.
Valikoima uusia moottoripyörän osia
Suosittelemme bestsellereitä Kytkin / osat kategoriassa. Seuraavat moottoripyörä varaosat ovat useiten tilattuja asiakkaittemme toimesta.