Moottoripyörän osat 68 SUZUKI MOTORCYCLES-malliin
Valitse sinun SUZUKI-moottoripyöräsi malli
Moottoripyörän osien luettelo SUZUKI-moottoripyörään
Suzuki-moottoripyöriä on valmistanut japanilainen yhtiö Suzuki Jidosha Kogyo (SJK) vuodesta 1953 lähtien. Myöhemmin yhtiön nimi vaihdettiin Suzuki Motor Corporationiksi. Urheilu-, maasto- ja katupyörien lisäksi yhtiö valmistaa skoottereita, mönkijöitä, henkilöautoja, perämoottoreita ja monia muita asioita. Tehtaat sijaitsevat 23 eri valtiossa ympäri maailmaa. Yhdysvallat, Espanja, Japani, Intia ja Kiina lukeutuvat näihin.
Brändin historialliset kohokohdat
Brändin historia alkoi kangaspuiden tuotannolla jalkapolkimella varustettuna vuonna 1909. Vuonna 1937 yhtiö valmisti useita eri henkilöautoja, jotka eivät ikinä siirtyneet massatuotantoon. Kun toinen maailmansota alkoi, yhtiö jatkoi kangaspuiden valmistusta, joka oli suurin osa sen tuotannosta jopa sodan loppumisen jälkeen. Vuonna 1952 yhtiön johtaja Michio Suzuki huomasi yhteiskunnan kysynnän edulliselle matkustamiselle, ja suunnitteli moottoroidun polkupyörän nimeltä Power Free. Vuotta myöhemmin toinen kaksipyöräinen ajoneuvo nimeltä Diamond Free ilmestyi: siinä oli varusteena kaksitahtinen moottori 2 hevosvoimalla, ja sen iskutilavuus oli 60 cm³. Samana vuonna 1953 se oli yksi ensimmäisistä maaliviivan ylittäneistä pyöristä Mount Fuji Hill Climbissa, ja myöhemmin se voitti monia kilpailuja urheilijoilleen. Yhtiön tiimi voitti esimerkiksi valmistajien sarjan Motocross Grand Prix 500 -kilpailussa kuusi kertaa sekä World Road Race Grand Prix 500 -kilpailun seitsemän kertaa.
Yhtiö on tunnettu suuresta määrästä vallankumouksellisia ratkaisuja. Suzuki-moottoripyörien ohella on esimerkiksi T20-malli, joka rakennettiin vuosina 1966–1968: siinä oli varusteena kuusivaihteinen manuaalivaihteisto, joka oli melko epätavanomainen moottoripyörille siihen aikaan. Vuonna 1974 markkinoille tuli GT750, joka oli ensimmäinen moottoripyörä Japanissa, jossa oli Wankel-kiertomäntämoottori. Sille oli ominaista hyvin matala tärinä jopa silloin, kun kierrosluku oli 3 500 rpm. Vuonna 1984 valmistettu GSX-R-moottoripyörä yhdisteli teknologioita, joita käytettiin tehokkaimpien kilpamallien tuotannossa. Sillä oli alumiinirunko, kaksoislevyt nelisylinterisillä jarrusatuloilla, ja ilma- ja öljyjäähdytteinen moottori.
Suositut mallit
- SV650;
- GSX-R 600;
- Bandit 400;
- Djebel 200;
- GP 125;
- AX 100;
- Boulevard C50;
- Bandit GSF 1250;
- V-Strom 650.
Suzuki-moottoripyörien hyvät puolet
- Vaikuttava suorituskyky. Esimerkiksi Bandit GSF 1250 -moottoripyörä kiihtyy 0–100 km/h 3,2 sekunnissa ja sen huippunopeus on 225 km/h.
- Erinomainen aerodynamiikka. Virtaviivaisen korin lisäksi GSX1300R Hayabusa -mallissa on moottori patentoidulla patopaine-ilmanottojärjestelmällä (SRAD), joka mahdollistaa maksimaalisen ilmantuonnin sylintereihin.
- Silmiinpistävä suunnittelu. Etenkin Boulevard-moottoripyörissä on suuri määrä kromattuja elementtejä 1970-luvun tyyliin.
Tekniset ominaisuudet
- Yhtiön suunnittelemat nelitahtiset V-moottorit. Sylinterit kiinnitettiin 90 asteen kulmassa, vesijäähdytettiin neljällä venttiilillä yhtä sylinteriä kohden (DOHC). Suosittu iskutilavuus oli 1 litra.
- Broad Power System. Tämä järjestelmä takaa korkean moottorin suorituskyvyn missä tahansa rpm-lukemassa.
- Komposiittinen elektrokemiallinen materiaali. Alkuperäinen pinnoite on valmistettu nikkelistä, piistä ja karbideista. Sitä laitetaan moottorin sylintereihin, ja se ehkäisee naarmuuntumista ja parantaa lämmönsiirtokykyä.
- Kytkimen apujärjestelmä. Tämä takaa vaihteen alaspäin vaihtamisen sulavasti vähentämällä käänteistä vääntömomenttia.
- Käynnistyksen säätö. Tämä puolestaan säätelee kaasun asentoa ja eliminoi moottoripyörän lipsumista jopa silloin, kun se käynnistetään korkeissa rpm-lukemissa.
AUTODOC-sivulta saat vain korkealaatuisia moottoripyörän varaosia
Verkkokaupastamme voit ostaa moottoripyörän varaosia Suzuki-merkille vain muutamalla klikkauksella. Pätevät AUTODOC-kauppamme asiantuntijat vastaavat kaikkiin kysymyksiisi hyvin nopeasti. Toimitus suoritetaan niin lyhyessä ajassa kuin mahdollista.